رهبر معظم انقلاب همزمان با ایام ولادت حضرت عیسی (ع) در منزل خانواده شهدای مسیحی حضور یافتند.

حضور معظم له تجلی نمادین این واقعیت است که در نظام اسلامی اقلیت های دینی اعم از مسیحی، یهودی و زرتشتی، احساس آرامش، امنیت و آسایش داشته و از حقوق شهروندی برخورداند.

 
همچنان که در دوران دفاع مقدس نیز هموطنان ارمنی و آشوری همچون دیگر اقشار ملت نقش ارزنده ای ایفا کردند.
 
در عین حال قانون اساسی کشورمان تصریح دارد اقلیت های مذهبی شناخته شده در این قانون در مسائل مربوط به احوال شخصیه (اهلیت وارث و ازدواج و طلاق) که عمدتاَ به محاکم دادگستری نیز مربوط می شود طبق مذهب خود آزادند.
 
این رویکرد حاکی از آن است که در جمهوری اسلامی اهتمام مسؤولان متوجه تدوین قوانینی بوده است که هر چه بیشتر همزیستی مسالمت آمیز همه ایرانیان را فراهم آورد و اندک تفاوت های حقوقی میان مسلمانان و غیر مسلمانان را با کاربرد اجتهادهای جدید و متناسب با مقتضیات عصر کاهش دهد. از این رو تولید پیامدهایی با مضمون گستردگی چتر حمایت و امنیت نظام اسلامی بر سر هموطنان مسیحی یهودی و زرتشتی در آغازین روزهای پس از سالروز ولادت حضرت عیسی بن مریم (ع) (در امسال یا سال آتی) مناسب می نماید.
 
پیشنهاد می شود با هماهنگی و همفکری ستاد حقوق بشر قوه قضائیه مستندی به زبان انگلیسی و به منظور پخش از شبکه های برون مرزی رسانه ملی تولید و در آن نسبت به محورهای ذیل به عنوان مصادیق حمایت نظام اسلامی از اقلیت های دینی و رعایت حقوق آنان در کشور پیام رسانی شود. همچنین به تصویر کشیدن مصادیق خشونت نسبت به مسلمانان در جهان غرب و نشانه های اسلام هراسی در اروپا و آمریکا بر غنای این مستند می افزاید.
 
۱- مطابق مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۱۳۷۲ دادگاه های کشورمان قواعد و عادات مسلم اقلیت های دینی رسمی را رعایت می کنند؛ از این رو تقسیم اموال متوفای غیرمسلمان بر اساس قواعد مسلم در هنگام مرگ او صورت می گیرد نه به موجب ماده ۸۸۱ مکرر قانون مدنی. 
 
۲- مطابق قانون معابد و انجمن های دینی در ایران از پرداخت مالیات معافند.
 
۳- شرط التزام عملی به احکام اسلامی که برای استخدام مسلمانان در قانون گزینش مصوب ۱۳۷۴ هجری شمسی مطرح شده در مورد اقلیت ها تغییر یافته و اجرای این قانون درباره آنها تابع شرایط و ضوابط خاص متناسب با آنان است البته اقلیتهای دینی نباید آشکارا احکام اسلامی را نقض کنند.
 
۴- اقلیت های دینی مطابق مقررات علاوه بر استفاده از تعطیلات رسمی کشور می توانند از مرخصی های ویژه در روزهای عید و جشن خاص خود مانند روز تولد زرتشت، روز تولد حضرت مسیح(ع) و عید پاک نیز استفاده کنند.
 
۵- در قانون فعالیت احزاب و انجمن ها مصوب ۱۳۶۱ برای انجمن های اقلیت های دینی یارانه نقدی پیش بینی شده است.
 
۶- مطابق مواد۳۷ و ۳۸ قانون فعالیت احزاب و انجمن ها مصوب ۱۳۶۱ فعالیت های اجتماعی و فرهنگی مانند تاسیس باشگاه های ورزشی، مراکز درمانی، خانه های سالمندان، تاسیس مدارس، هنرکده ها و آموزش زبان خاص برای اقلیت ها جایز شمرده شده است.
 
۷- اقلیت های دینی نشریاتی همچون آلیک را نشر می دهند که نسخه های آن را به زبان خاص ایشان در دکه های مطبوعاتی مناطق اقلیت نشین تهران و بسیاری دیگر از شهرهای ایران می توان یافت.
 
۸- غرفه ناشران و رسانه های متعلق به اقلیت های دینی همواره در نمایشگاه کتاب و نمایشگاه مطبوعات جمهوری اسلامی ایران فعالیت دارد.
 
۹- در محاکم ایران برای صدور حکم در امور و احوال اقلیت های دینی همچون طلاق، ارث و مانند آن از کارشناسان ادیان مذکور استفاده می شود.
 
۱۰- پخش تصاویری از دعوای حقوقی فی مابین یک شهروند مسلمان و شهروند مسیحی در دادگاه جمهوری اسلامی و صدور حکم عادلانه به عنوان نهاد عدالت اسلامی در این مستند به جذابیت آن خواهد افزود.
 
نکته پایانی این که در حالی که علیرضا نوری زاده، ضدانقلاب خارج نشین از این حضور رهبر انقلاب تمجید کرده است، برخی از رسانه های داخلی این رخداد مهم را مورد بی توجهی قرار داده اند.